...
Str. Vrancei nr. 33, Focsani, Romania

Filtrul de particule diesel – tot ce ar trebui sa stii despre DPF

În ultimii ani, conștientizarea impactului poluării asupra mediului a dus la dezvoltarea și implementarea unor tehnologii avansate în industria auto. După apariția turbosuflantei care a fost primul mare salt în evolutia tehnologică și performanța motoarelor diesel,  filtrul de particule diesel (DPF) se numără printre inovațiile care au marcat evoluția ulterioara acestora, devenind o piesă esențială în contextul normelor stricte de emisii impuse la nivel global. Funcționarea sa este nu doar o cerință legală, dar și o garanție a performanței și longevității motorului.

Filtrul DPF, deși poate părea doar un detaliu tehnic al unui autovehicul, este o componentă esențială în contextul mai larg al luptei împotriva poluării și al promovării unui stil de viață sustenabil. Autovehiculele diesel au fost mult timp asociate cu emisii mari și poluare. Introducerea DPF nu doar că a atenuat această problemă, dar a și schimbat modul în care percepeam aceste mașini. Practic, filtrul de particule este parte a sistemului de evacuare a gazelor și are rolul de a retine particulele de funingine din gazele de eșapamrnt, rezultate în urma arderii motorinei în cilindrii motorului. Astfel a apărut primul autoturism „nefumător”

Acest articol va oferi o perspectivă completă asupra modului de funcționare, întreținerea și potențialele probleme ale filtrului DPF, precum și rolul filtrului DPF in buna funcționare a turbosuflantei auto.

    Așa cum am spus deja, filtrul DPF are rolul de a reține și elimina particulele solide de funingine rezultate în urma arderii motorinei în cilindrii motorului. Aceste particole din gazelle de evacuare mai sunt cunoscute și sub numele de suie.  Filtrul DPF funcționează prin principiul regenerării: atunci când filtrul se umple cu particule de funingine, procesul de regenerare începe, încălzind suia la temperaturi ridicate unde este transformată în cenușă inofensivă.

   Înțelegerea structurii și componentelor acestui filtru oferă o imagine clară asupra modului în care funcționează și contribuie la eficiența motoarelor diesel. Datorită complexitatii sale, este importanța întreținerea regulată și a monitorizărea continuă pentru a asigura performanța optimă a DPF-ului.

Principalele părți componente ale filtrului sunt:

      Carcasa (1)DPF-ul este încapsulat într-o carcasă robustă și rezistentă la temperaturi înalte, de obicei confecționată din oțel inoxidabil. Această carcasă este proiectată să reziste presiunilor și temperaturilor ridicate ale gazelor de eșapament, protejând componentele interne ale filtrului de eventuale deteriorări externe.

Substratul (2)  –  Substratul reprezintă nucleul DPF-ului și este, de obicei, fabricat dintr-un material ceramic, precum cordieritul sau carbură de siliciu. Acesta are o structură tip fagure care maximizează suprafața disponibilă pentru captarea particulelor, permițând în același timp trecerea gazelor de eșapament.

    Pereții Filtrulu (3)  – Pereții structurii de fagure sunt acoperiți cu un catalizator, adesea un metal prețios precum platina, paladiul sau rodiul. Acești pereți sunt poroși și conțin canale mici care captează și rețin particulele de funingine. Catalizatorul ajută la oxidarea particulelor reținute la temperaturi mai scăzute, facilitând procesul de regenerare.

Izolația Protectoare (4)  – Pentru a asigura durabilitatea și eficiența DPF-ului, se folosește adesea izolație protectoare în interiorul carcasei. Aceasta ajută la menținerea temperaturilor optime de funcționare și protejează componentele înconjurătoare de căldura intensă generată în timpul procesului de regenerare.

Intrarea în și ieșirea din filtrul DPF se realizează prin niște conuri (5) care sunt proiectate pentru a asigura o tranziție lină a gazelor, direcționând fluxului gazelor de eșapament și minimizând turbulențele și pierderile de presiune.  Gazele de eșapament din evacuarea motorului  trec prin pereții poroși ai substratului  unde sunt absorbite toate particolele de funingine,  gazele curate fiind apoi eliberate prin eșapament. Funinginea acumulată pe pereții poroși ai filtrului este periodic oxidată (atsă). Oxidarea are loc la temperaturi ridicate și este facilitată de catalizatorul prezent pe substratul filtrului. Această reacție chimică reduce masa de funingine la cenușă, care ocupă mult mai puțin spațiu în filtru.

    Sistemele DPF sunt echipate cu senzori care monitorizează temperatura și presiunea în interiorul filtrului. Acești senzori sunt esențiali pentru gestionarea procesului de regenerare, oferind date în timp real unității de control a motorului (ECU). Când senzorii detectează că filtrul se înfundă, declanșează ciclul de regenerare pentru a arde funinginea acumulată.

Mecanismul de Regenerare

Regenerarea este crucială pentru menținerea eficienței DPF-ului. Există două tipuri principale de regenerare: pasivă și activă. Regenerarea pasivă are loc în mod natural în timpul conducerii obișnuite, când temperaturile gazelor de eșapament sunt suficient de ridicate pentru a arde funinginea. Regenerarea activă este inițiată de ECU atunci când regenerarea pasivă nu este suficientă, implicând adesea creșterea temperaturii gazelor de eșapament prin injectarea de combustibil suplimentar sau alte metode.

 

     REGENERARE PASIVĂ

Regenerarea pasivă se efectuează în timpul călătoriilor lungi pe drum liber, fără intervenția unității de comandă a motorului (ECU). Datorită temperaturii ridicate de evacuare (350 până la 500°C), procesul se desfășoară încet și continuu în cadrul DPF, ale cărui miezuri sunt acoperite cu un strat catalitic de platină. Fiind situat aproape de motor, temperatura de evacuare este suficient de ridicată (500°C) pentru a permite particulelor de funingine să se aprindă. Autoaprinderea este stimulate de structura catalitică a substratului din DPF. Ca urmare, funinginea este arsă și convertită în cenușă.

 

       REGENERARE ACTIVĂ

Regenerarea activă este inițiată de unitatea de control a motorului ECU de atunci când depunerea calculată de funingine în cadrul DPF atinge 45%. Procedura durează cinci până la zece minute. ECU ia măsuri pentru a ridica temperatura gazelor de eșapament la peste 600°C – exclude recircularea gazelor de eșapament și crește timpul de injecție, prin includerea unei injecții suplimentare scurte după injecția principală. Consumul de combustibil crește pentru o perioadă scurtă de timp, ceea ce este afișat și pe computerul de bord. Acest lucru accelerează și îmbunătățește arderea particulelor de funingine.

 

Dacă șoferul reduce brusc puterea în timpul regenerării active (încetinește sau se oprește), procesul este întrerupt și continuă atunci când sunt create din nou condițiile de regenerare, adică viteza depășește 60 km/h. Procesul durează aproximativ 15 minute. Dacă după două încercări de 15 minute, regenerarea cu succes nu este posibilă, depunerea de funingine va crește. La funingine de 50%, ECU va continua să mențină temperaturile maxime de evacuare la 600°C până la 650°C pentru a încuraja procesul de regenerare. Sistemul va încerca să înceapă procesul de regenerare timp de 15 minute. Dacă procesul nu se finalizează cu succes, sistemul va repeta procesul pentru a treia oară pentru următoarele 15 minute. Dacă procesul încă nu reușește, indicatorul luminos DPF de pe panoul de instrumente se va aprinde.

De aceea atunci când regenerarea este pornită, șoferul ar trebui să conducă la o viteză constantă de cel puțin 60 km/h timp de cel puțin 15 minute pentru ca toată funinginea din filtru să ardă.

REGENERAREA FORȚATĂ

În cazuri extreme, când nici regenerarea pasivă, nici cea activă nu reușesc să curețe filtrul suficient, se poate recurge la regenerarea forțată. Aceasta se realizează numai în cadrul unui service auto autorizat, folosind echipamente speciale pentru a ridica temperatura gazelor de eșapament și a arde funinginea acumulată. Procedura este controlată atent pentru a preveni deteriorarea filtrului și a altor componente ale sistemului de evacuare.

 

   DPD înfundat – Curățirea filtrului DPF

Așa cum am arătat, în procesul de regenerare, particulele de funingine sunt arse și transformate în cenușă. Această cenușă rămâne captivă in filtru. Astfel în timp, datorită regenerărișor incomplete, și/sau a acunularii cenușei, filtrul se poate înfunda. Pentru o bună funcționare a motorului, filtrul DPF trebuie curățit sau înlocuit.

Curățirea chimică a DPF-ului implică utilizarea unor soluții chimice speciale care dizolvă și elimină particulele de funingine și cenușă. O metodă și mai avansată este curățarea cu ultrasunete unde pe lângă suluția chimică, sunt utilizate unde sonore de înaltă frecvență pentru a curăța DPF-ul.

Aceasttă curățire trebuie făcută însă doar in service-uri care detin echipamente specifice pentru această operațiune.

       Importanța întreținerii regulate a filtrului DPF 

Având în vedere complexitatea filtrului DPF si a procesului regenerara, pentru a asigura o funcționare optimă a DPF-ului și a preveni înfundarea, este foarte important să se respecte intervalele de întreținere recomandate de producător, să se utilizeze combustibili de calitate și să se efectueze verificări periodice. De asemenea se recommendă conducerea regulată a vehicolului la viteze care favorizează regenerarea, dar mai ales evitarea opririi motorului în timpul procesului de regenerare.

Ignorarea acestor aspecte poate duce la costuri semnificative de reparație și la o performanță redusă a motorului.

 

    Rolul filtrului DPF în menținerea performanței turbinei

Filtrul DPF este proiectat pentru a capta particulele fine de suie emise în procesul de ardere al motoarelor diesel. Prin reținerea acestor particule, DPF-ul joacă un rol fundamental în menținerea sănătății sistemului de evacuare și, prin extensie, a turbinei motorului. Turbosuflanta, este esențială pentru creșterea eficienței motorului prin comprimarea aerului ce intră în camerele de ardere, este sensibilă la orice modificare în presiunea și calitatea gazelor de evacuare.

Un filtru DPF infundat sau defectuos poate crea o contrapresiune excesivă în sistemul de evacuare. Această contrapresiune poate reduce capacitatea turbinei de a roti liber, scăzând eficiența motorului și crescând consumul de combustibil. De asemenea, poate duce la supraîncălzirea turbinei, afectând longevitatea acesteia și mărind riscul de defectare prematură.

 

    Probleme Comune ale DPF și Diagnoză

Un filtru DPF infundat poate conduce la o serie de probleme. Dintre simptome, scăderea puterii motorului, un consum crescut de combustibil și chiar un semnal luminos de avertizare pe bord scăderea performanței motorului și creșterea consumului de combustibil sunt cele mai evidente.  Este esențial ca proprietarii de vehicule diesel să recunoască aceste semne timpuriu și să acționeze pentru a evita daunele costisitoare și impactul negativ asupra celorlalte componente ale motorului, cum ar fi turbocompresorul, prin crearea unei contrapresiuni în sistemul de eșapament.

Pentru diagnosticarea stării filtrului DPF, un test profesional realizat într-un service auto autorizat poate identifica eficient orice nereguli.

 

    Anularea sau eliminarea filtrului DPF: Consecințe, Impact și Riscuri 

Anularea filtrului DPF poate părea o soluție tentantă pentru a evita costurile de întreținere și problemele de regenerare. Totuși, această practică are multiple consecințe negative, atât din punct de vedere legal, cât și tehnic, care trebuie bine înțelese înainte de a lua o astfel de decizie.

   Impactul asupra mediului  – Filtrul DPF are rolul de a capta și de a reduce emisiile de particule fine de funingine, care sunt extrem de dăunătoare pentru sănătatea umană și pentru mediu. Anularea DPF-ului elimină această barieră, permițând emisii necontrolate de particule nocive în atmosferă. Aceste particule contribuie la poluarea aerului, afectând calitatea vieții și crescând riscul de afecțiuni respiratorii și cardiovasculare.

Legalitatea  – Legislația privind emisiile de noxe este foarte strictă în multe țări, inclusiv în România. Anularea filtrului DPF încalcă aceste reglementări, ceea ce poate duce la sancțiuni severe. Vehiculele fără DPF activ nu vor trece de inspecțiile tehnice periodice (ITP) și pot fi sancționate cu amenzi substanțiale. În unele cazuri, vehiculul poate fi imobilizat până la remedierea problemei.

Efectele asupra bunei funcționări a motorului  – Deși s-ar putea crede că eliminarea DPF-ului ar putea îmbunătăți performanța motorului prin reducerea contrapresiunii, efectele pot fi de fapt opuse. Sistemul de gestionare al motorului este calibrat pentru a funcționa cu DPF, iar eliminarea acestuia poate provoca funcționarea defectuoasă a motorului. Pot apărea probleme precum consumul crescut de combustibil, scăderea puterii și aprinderea necorespunzătoare a motorului.

Nu în ultimul rand, anularea acestuia poate duce la dezechilibre în presiunea gazelor de eșapament, ceea ce poate afecta negativ turbosuflanta. Aceasta poate duce la uzură accelerată și chiar la defectarea prematură a turbosuflantei, generând costuri de reparație substanțiale.

Costuri pe tremen lung  – Deși eliminarea DPF poate părea o soluție economică pe termen scurt, pe termen lung poate duce la costuri suplimentare. Reparațiile frecvente ale motorului și ale sistemului de evacuare, precum și eventualele amenzi legale, pot depăși cu mult economiile inițiale. În plus, valoarea de revânzare a vehiculului poate fi considerabil redusă dacă acesta nu respectă standardele de emisii.

 

În concluzie, filtrul DPF este mai mult decât un simplu component al sistemului de evacuare – este o verigă esențială în menținerea performanței și durabilității turbinei motorului diesel. Îngrijirea corespunzătoare a filtrului DPF și reacția promptă la orice semn de problemă pot avea un impact pozitiv semnificativ asupra întregului vehicul. Menținerea filtrului DPF nu este doar o practică ecologică, ci și o necesitate pentru performanța motorului dvs. diesel.

Reparatii turbine
HAI SA-TI FACEM TURBINA CA NOUA, ITI OFERIM GARANTIE 1 AN , FARA LIMITA DE KM

Completeaza formularul, trimite-ne turbina prin curier si ti-o vom repara in cel mai scurt timp

    Am citit si sunt de acord cu Politica de Confidentialitate

    Nu ai timp sa completezi formularul?
    Contacteaza-ne telefonic chiar acum !

    +40 770 153 713

    Sau scrie-ne direct pe whatsapp
    Reconditionare turbine

    Leave a comment

    Send Comment

    Preferinte de confidentialitate
    Atunci când vizitați site-ul nostru web, acesta poate stoca informații prin intermediul browserului dvs. de la anumite servicii, de obicei sub formă de cookie-uri. Aici vă puteți modifica preferințele de confidențialitate. Vă rugăm să rețineți că blocarea anumitor tipuri de module cookie poate avea un impact asupra experienței dvs. pe site-ul nostru web și asupra serviciilor pe care le oferim.
    Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
    Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.