Str. Gh. Tatulescu, nr. 10-12, Focsani, Romania

Cauzele defectării turbosuflantelor

În ultima jumatate de secol, cererea de turbocompresoare auto a crescut semnificativ. La un moment dat, turbocompresorul (sau turbosuflanta cum mai este numită) a devenit una dintre cele mai populare piese de pe piața auto.
Deoarece turbocompresorul a devenit o componentă foarte importantă a motorului modern cu combustie găsit în multe mașini, defectarea turbocompresorului poate foarte uşor să ducă la defectarea motorului. Chiar dacă turbosuflanta nu schimba caracteristicile de functionare ale unui motor (aceasta nefiind o sursă de energie în sine) ea are rolul este să furnizeze un volum mai mare de aer comprimat motorului, cu scopul de a asigura o ardere cât mai completă a combustibilului, crescând astfel puterea motorului.
Turbocompresoarele sunt extrem de fiabile. De fapt, mai puțin de 1% din inspecțiile în garanție găsesc o defecțiune a turbinei în sine. Deteriorarea prematură a turbosuflantelor (in mod normal durata de viaţă a unei turbosuflante este de 200.000-250.000 km) sunt în mod normal rezultatul unor probleme cu ungerea motorului sau pătrunderea de corpuri străine.
O modalitate foarte eficienta de identificare a defectiunilor oricarei turbosuflante o constituie analiza parametrilor de functionare a motorului prin intermediul unui tester profesional în timpul deplasării auto turismului. Modificarea acestor parametri poate dezvălui mare parte dintre problemele de functionare ale oricarei turbine auto. De aceea va recomandăm efectuarea acestui test într-un service auto autorizat.
Dacă aţi ajuns la concluzia că într-adevăr este defectă, iată câteva din cauzele defectării turbosuflantelor:

– LIPSA UNGERII
Fără îndoială, cel mai frecvent motiv pentru defecțiunile turbocompresorului este prezența problemelor de lubrifiere. Uleiul de motor este în esență sângele mașinii tale. El lubrifiază piesele mobile, pentru a le proteja de coroziune și pentru a le menține răcite în timpul utilizării. Conducta de alimentare cu ulei restricționată sau ruptă, garniturile deteriorate, pot duce de asemenea la ungere insuficientă.

– ULEIUL CONTAMINAT
Având în vedere că în timpul funcţionării axul turbinei ajunge la 120-150000 rpm, ungerea este esenţială. Datorită turaţiei mari a axului, nu pot fi folosit nici un tip de rulmenţi clasici, ungerea fiind asigurată de o peliculă fina de ulei aflată între bucşă şi ax, peliculă a cărei dimensiuni e mai mică decât firul de păr. Axul turbinei ”pluteşte” practic pe o peliculă de ulei mai subţire decât grosimea firului de păr. Astfel orice impurităţi în suspensie din ulei pot bloca ungerea normală a miezului turbinei. De aceea calitatea şi puritatea uleiului sunt esenţiale.
Respectarea intervalelor corecte de schimbare a uleiului, a filtrelor de ulei şi de aer sunt esenţială în asigurarea unei lubrifieri corecte.

– PĂTRUNDEREA DE CORPURI STRĂINE
O turbosuflantă este în esență formată din două componente fundamentale: compresorul din față și turbina din spate. Uneori, obiecte străine, cum ar fi particule de praf, murdărie, frunze și pietre mici, pot intra în turbosuflantă, fie prin intrarea compresorului, fie prin intrarea turbinei.
Dacă obiectul străin intră în carcasa compresorului, acesta provine adesea dinspre filtrul de aer. În schimb, dacă obiectul străin provoacă daune turbinei, problema provine de obicei din interiorul motorului. Corpurile străine deteriorează şi dezechilibrează paleţii roţilor de pe ax şi duc la deteriorarea turbosuflantei.

– ACCELERAREA LA LA RECE / OPRIREA LA CALD
O greşeală des întâlnită este accelerarea motorului (mai ales iarna) imediat după pornirea acestuia. Deoarece uleiul e rece şi vâscos, el nu poate pătrunde suficient de repede în miezul turbinei pentru a-i asigura o bună lubrifiere. De aceea se recomandă lăsatra motorului timp de câteva minute să ruleze la ralanti înainte de punerea în mişcare a vehicolului.
Știm deja că, în timpul funcționării, arborele principal al turbocompresorului se rotește la o viteză uimitoare, creând în acest proces căldură excesivă. O lubrifiere adecvată poate ajuta la disiparea excesului de căldură. Oprirea bruscă a motorului turat în timp ce turbocompresorul este încă la viteza maximă va opri și axul principal al turbinei. Deoarece este încă foarte cald, se poate produce la o ușoară îndoire a arborelui principal. Orice modificare a alinierii arborelui poate duce la un dezechilibru în sistem şi în timp, acest lucru poate deteriora turbocompresorul.

Despre principalale simptome care pot indica o problemă în funcţionarea turbocompresorului maşinii tale le poti citi în articolul : Cum îţi dai seama că turbocompresorul nu funcționează corect
NU UITATI !!!
Înainte de a instala noua turbosuflantă sau turbosuflanta reparată este important să fie descoperită şi remediată cauza care a dus la defectarea acesteia.