Str. Gh. Tatulescu, nr. 10-12, Focsani, Romania

Cum îţi dai seama că turbocompresorul nu funcționează corect?

Deoarece turbocompresorul a devenit o componentă foarte importantă a motorului modern cu combustie găsit în multe mașini, defectarea turbocompresorului poate foarte uşor sa dacă la defectarea motorului. Un turbocompresor, este un sistem suplimentar utilizat de producătorii de mașini pentru a crește puterea motorului.  Aproape toți producătorii utilizează turbocompresoare performante care pot face ca motoarele de litraj mic, să producă aceeași putere, scăzând în același timp consumul de combustibil, şi permițând  șoferilor să beneficieze de avantajele financiare și de mediu pe care le aduce un motor mai mic. De exemplu, Ford și-a înlocuit vechiul motor pe benzină de 1,6 litri cu noua unitate turbo EcoBoost de 1,0 litri.

Deoarece turbocompresorul a devenit o componentă foarte importantă a motorului modern cu combustie, defectarea turbocompresorului poate foarte uşor sa ducă la defectarea motorului.

Există mai multe moduri în care vehiculul dvs. vă va informa că turbocompresorul său are nevoie de întreținere sau reparații:

Cum îţi dai seama că turbocompresorul nu funcționează corect

1) Indicatorul luminos „Verificați motorul”
La majoritatea mașinilor moderne, diagnosticul computerului va detecta defecțiunile turbocompresorului și lumina de verificare a motorului se va aprinde. Desigur, lumina de verificare a motorului nu acoperă doar defecțiunea turbo și va trebui să faceți câteva verificări suplimentare pentru a vedea ce tip de problemă de motor aveți.De aceea fiţi atenţi si la următoarele simptome.

2) Accelerație slabă
Funcția principală a turbo-ului este de a crește puterea motorului. Accelerarea slabă echivalează cu o putere redusă, unde vinovatul ar putea fi foarte bine turbosuflanta. Dacă primiți un răspuns întârziat de la mașină atunci când călcați pe pedala de acceleraţie, că puterea motorului nu mai creștere după ce turaţia motorului depaseste 1500-1800 rpm e un semn ca turbina ar putea avea o problemă.

3) Consum crescut de ulei şi fum de evacuare albastru sau negru
O scurgere de ulei în camera de ardere, rezultată dintr-o carcasă turbo crăpată, poate duce la fumatul albastru din țeava de evacuare. Fumul negru, pe de altă parte, poate fi cauzat de un motor ars, de un filtru de aer înfundat, de o conductă de admisie a aerului obstrucționată la compresorul turbo sau de defectarea injectorelor de combustibil ale motorului. Indiferent de motiv, fumul colorat nu este niciodată un semn bun.

4) Şuierat ca de sirenă
Un şuierat ca de sirenă (sau ca freza unui dentist) care vine de la motor poate fi semnul unei turbosuflante defecte. Cu cât sunetul este mai puternic, cu atât problema ar putea fi mai gravă.

Pot circula cu o turbină defectă?
În majoritatea cazurilor da, veți putea în continuare să vă conduceți mașina dacă turbocompresorul se defectează. Cu toate acestea, defectarea turbocompresorului poate duce la defectarea motorului, deci evitaţi acest lucru.

Turbocompresorul nu se va repara singur și, cu cât îl lăsați mai mult, cu atât problema va deveni mai gravă (și mai scumpă)!

Bineînţeles că toate aceste simptome pot avea şi alte cauze: garnituri, conducte sau furtune defecte, probleme ale filtrului de particule DPF (Diesel Particulate Filters) , ale EGR-ului etc. De aceea înainte de a demonta turbosuflanta vă recomandăm efectuarea unui test într-un service auto autorizat. O analiză a parametrilor de funcţionare a motorului prin intermediul unui tester profesional în timpul deplasării autoturismului poate dezvălui mare parte dintre problemele de functionare ale oricarei turbine auto.

Dacă aţi ajuns la concluzia că turbosuflanta este defectă, următoarea întrebare ar fi: turbină nouă sau recondiţionarea turbinei?

Bineînţeles ce e nou, e nou. Dar costă.

Recondiţionarea turbinei poate fi o soluţie bună, obţinând o turbosuflantă care are aceleaşi performanţe, dar la un preţ avantajos. Mai mult, recondiţionarea este şi prietenoasă cu mediul, producând mai puţine deşeuri. Condiţia este ca pentru recondiţionare să fie folosite piese de calitate, certificate.

    IMPORTANT !!!

Înainte de a instala turbosuflanta nouă sau cea recondiţionată este important să fie descoperită cauza care a dus la defectarea acesteia.

Pentru a înţelege mai bine cauzele defectării turbinei, vă invităm să citiţi şi articolul Cauzele defectării turbosuflantelor